Дизајнерски портфолио и креативни CV

На самом крају школовања неки од студената ће тражити посао, а неки ће хтети да наставе студије: У оба случаја ће Вам требати добро и тачно написан CV и портфолио који погађа у „мету“ (као и професионално мотивационо писмо, али оно зависи од прилике за коју се пријављујете). Класичан CV зависи од ситуације, тако да није лоше да га имате спремног увек. Што се тиче портфолија, можете одабрати такође једну од две сврхе портфолија: наставак студирања или тражење посла.

Портфолио

Прво треба прикупити материјал, обрадили га и „мокаповати“, одлучити каква ће бити структура портфолија, и затим може да се приступи дизајнирању истог. Постоји пар аспеката на које треба мислити приликом формирања портфолија:

  1. Less is more / Будите сами себи кустос; боље је представити мање бољих радова, него много просечних радова. Оптимум је 15-20 репрезентативних радова. ХР стручњаци кажу да вам је портфолио јак колико и најслабији рад.
  2. Истакните разноврсност; сем уколико аплицирате за посао за који се тражи уска специјалност, боље је представити различите врсте радова које говоре о вашој свестраности – али без претеривања. Не морате бити најбољи у сваком пољу.
  3. Радове ставите у контекст; уз радове је потребно навести основне информације, назив, о чему је пројекат, навести неку причу ако постоји, избор боја и слично. Не морају бити наведени сви ови елементи, већ само они који на јасан начин појашњавају шта је то што се жели приказати.
  4. Процес; можете ставити понегде скицу или процес рада али никако не треба претеривати. Радове из сличне „фамилије“ груписати како би посматрач могао једноставније да прегледа ваш портфолио.
  5. Брендирајте себе; истакнут али не пренаглашен сопствени сигнум/ лого/ знак. Добро одабрана типографија која се провлачи кроз све аспете портфолија увек остаља добар утисак. Усаглашене боје или спектар боја у позадинама мокапова или фотографија помаже јединству и укупности портфолија.
  6. Ударне тачке; десна страна је увек ударна страна у обликовању публикација па ту треба да буду нај битнији и најјачи радови. Такође, препоручљиво је да отворите и затворите портфолио најбољим радовима – ту се људи најдуже задржавају.

Када правите портфолио водите рачуна о:

  • издвојите оно у чему сте добри и чиме желите да се бавите;
  • будите искрени према себи и направите оштру селекцију;
  • визуелни елементи портфола доста помажу, али и кратка и ефектна прича је изузетно корисна;
  • осим ако то није захтев конкурса, досадни цртежи угљеном, мртве природе, расклопи, много углова истог дизајн решења – није им место у дизајн портфолију.

Ако настављате школовање у портфолио прикажите:

  • шири спектар знања и интересовања (калиграфија је добра идеја уколико сте у њој добри и уколико прикажете њену примену, неколико пробраних фотографија треба узети у обзир, добар цртеж може да буде од користи али ако је стављен у одређени контекст);
  • портфолио базирајте на школским радовима, али је препоручљиво да ставите и неки комерцијани рад у портфолио;
  • уколико у портфолио ставите дипломски рад или награђиване и излагане радове добро је ставити и име ментора.

Ако тражите посао:

  • прво одредите шта желите да радите и за коју компанију (нпр дигитални маркетинг/ модни атеље/ илустрација/ дизајн амбалаже/ дизајн публикација/ агенција/ архитектонски биро…) па према томе припремите портфолио;
  • комбиновање студентских, комерцијалних и самопромотивних или самосталних радова је добар приступ, међутим за школске радове би требало ставити и име ментора, а за комерцијалне име клијента;
  • сузите спектар радова према томе компанији за коју конкуришете ( нпр дигитални маркетинг/ модни атеље/ илустрација/ дизајн амбалаже/ дизајн публикација/ агенција/ архитектонски биро…).

Оптималан број радива за портфолио је 10-15, а оптимална тежина ПДФ-а је 10 МБ. Све сто је теже и веће од тога је непотребно замарање послодавца и говори о томе да нисте баш самокритични. Портфолио шаљите директно мејлом, никако као линк са драјва. Уколико не умете да подесите ПДФ тако да не умањујете квалитет репродукција – а да смањите тежину самог фајла – имате читав низ сајтова где то можете урадити потпуно бесплатно.

Дизајнерски креативни CV

Увек је добро да имате класично написан CV (у било ком формату) при руци, на српском и енглеском јер су послови дизајнера углавном „онлајн“ те имате опцију да седите код куће, а да радите за клијенте широм света. Поред класичног CV-а препоручљиво је да направите и тзв. „креативни CV“ и интегришете га у портфолио као прву страницу.

Ако настављате школовање:

  • CV треба базирати на академским аспектима искуства – изложбе, просек, награде, радионице, итд.;
  • наведите које рачунарске програме познајете;
  • посебно нагласите дипломске и друге радове који су награђивани или изложени;

Ако тражите посао:

  • CV треба да се базира на реализованим пројектима, практичном искуству, раду у струци и познавању софтвера;
  • треба посебно истаћи награде, као и објављене радове на битним сајтовима, посебно тамо где је велика конкуренција попут Brandsoftheworld, PandO, Dieline и слично;
  • изложбе, радионице, итд. су секундарне али никако небитне, према томе наведите и учешће на њима;
  • просечна оцена на студијама није много битна, али није занемарљива посебно уколико је сте имали високи просек оцена.

Недавно је на Инфостуду изашао конкурс за адвокатског приправника са текстом:

„Молимо уважене колеге и колегинице да не пишу у пријавама да су спремни да раде под притиском јер ово није конкурс за рониоца него за адвокатског приправника, да не пишу да су тимски играчи јер, ако већ поредимо са спортом, адвокатура је индивидуални, а не тимски спорт, да не пишу да воле филмове, музику и књиге, јер то сви волимо – написано је у делу који се односи на тражене услове за заинтересоване приправнике, којима је „дозвољено да буду и индивидуалци, особењаци и намћори, јер већина адвоката јесу такви“.“

Дилеме при писању CV

Ставити фотографију или не?
  • Ово је врло лично питање и своди се на то да ли ће ваш будући посао бити везан за непосредне међуљудске контакте. Уколико конкуришете за место дизајнера у великом систему где нећете имати свакодневни директни контакт с клијентима или на шалтеру у банци нема потребе постављати фотографију.
Ако постављам фотографију, коју да одаберем?
  • Поставите неку фотографију на неутралној позадини (најбоље светло сива, светло плава или бела), где гледате право у камеру, у полу осмеху. Идеја је да изгледате сигурно, одмерено и да знате шта радите. Обавезно обуците професионалну одећу када се будете фотографисали.
    Никако не постављајте профилне фотографије са друштвених мрежа на којима сте оскудно и непрофесионално одевени (предубок деколте, шорц, мајица без рукава, итд), затим тамо где стојите поред мноштва људи или испред туристичких знаменитости.
Да ли исти CV да шаљем на различите конкурсе?
  • У принципу би било добро да за сваки конкурс посебно припремите CV, као и портфолио. Није исти ниво захтева рад нпр. у штампарији и у агенцији.